15.april 2009: Klasseledelse

Dette var den syvende obligatoriske forelesningen i pedagogikk 102. Tema for denne dagen var klasseledelse. Dagen ble delt i tre deler. Tema for den første delen var ledelse i klasselæring og foreleser var Odd Eriksen.

Skolen må være i endring fordi samfunnet er i endring.
Odd viste ett klassebilde av da han gikk i 1.klasse. Disse barna var fra en såkalt husmorsfamilie. Moren lager mat til faren kommer hjem fra jobb, det var helt vanlig hver eneste dag. Når moren lager mat, så sitter barna på kjøkkenet og gjør lekser. De barna som går i 1.klasse i dag er fra en forhandlingsfamilie. Alle kan være med å bestemme og barna krever å bli hørt og sett.

Marcus Fabius Quintilian sa:
Utgangspunktet for undervisningen må være elevens interesse og elevenes ulike forutsetninger. I vår undervisning må vi passe på sammenhengen og variere metodene.

Hva er en god skole i dag?

Positive skolefaktorer:
– Lekser gis regelmessing og rettes
– Lærerne kommer presis til timene
– Godt forbredt undervisning
– Faste og kjente rutiner
– Lærerne gir uttrykk for positive foreventninger
– Rent og ryddig på skolen
– Lærerne stiller opp når elevene trenger det

En aktiv skoleledelse:
– Rektor vil noe med sin skole, og tar tak i personalet for å skape et felleskap på grunnlag av pedagogiske ideer.

Hvordan bør lærere tenke og handle som ledere i læringsmiljøet?
– Send ikke elever til rektor
– Bruk ikke straffesystemer knyttet til glemmekryss eller andre ”dødslister”.
– Send ikke elever på gangen
– Send aldri brev hjem til elever som har brutt skrevne eller uskrevne regler.

Når du sender en elev til rektor, så viser du som lærer at du ikke greier å håndtere saken på egenhånd. Du kjenner eleven, som regle, bedre enn rektor.
Det er mye bedre å ringe hjem til foreldrene eller innkalle til et møte hvis elevene har brutt en eller flere regler. Et brev kan bli tolket feil og det er derfor bedre å snakke om det med foreldrene og eleven. Det er alltid flere sider av en sak, så det er viktig at alle parter får snakke.

Hvis en elev får glemmekryss fordi han har glemt noe, så betyr ikke det at det er elevens feil. Det kan være noe annet som står bak eller det kan være foreldrene som ikke har fulgt opp.

Det er viktig at læreren kjenner elevene og foreldrene. Da blir skolehverdagen mye enklere og bedre for både elevene og læreren.
—————————————

Den andre delen het klasseledelse og forelesere var Thomas Hafstad og Hege Machulla. De er lærere på Folkvang skole.

Hva betyr klasseledelse?
– Klasselederen er den som har ansvar for en klasse i den enkelte time. Det er viktig å ha en leder!
– Behovet for klasseledelse skal vurderes i forhold til elevenes alder, modenhet
Det ble vist en film der en lærer skal ha en klasse i gym. Elevene ville ikke ha det læreren sa de skulle ha og det ble mye tull når læreren skulle dele inn elevene i forksjellige lag.

Gode tips for å være en god klasseleder:
Vær en tydelig leder! Læreren må være bestemt. I en gymtime så er det best at læreren bare bestemmer hva som skal skje og hva elevene skal gjøre. Hvis læreren begynner å spørre elevene om hva de syns og mener, så blir det uenigheter og mye unødvendig tull.
Vær forbredt! Man må være forbredt på alt. Ha tydelige regler og faste rutiner.
Forutsigbarhet! At det er kjent, både for lærerne og elevene, hvordan ting skal foregå.
Et nært hjem – skole samarbeid! Det er viktig at skolen samarbeider med hjemmet. Hvis foreldrene motarbeider skolen og lærerne, så kan det ødelegge for elevene. Foreldrene har avsvar over sine egne barn og de må bry seg om barna sine, også når det gjelder skolen. Hvis det er noen problemer som skolen må snakke med foreldrene om, så er det viktig at det skjer med en gang problemet oppstår, ikke lang tid etterpå. Lærerne skal gi elevene fagkunnskap, hvis de også skal lære dem grunnleggende disiplin og respekt, så blir det mindre tid til selve faget. Derfor må foreldrene også gjøre ”jobben” sin.
Voksen – koordinering! Lærere må snakke sammen. Det kan ofte være lurt å rådføre seg med kollegaer hvis det oppstår noen form for problemer.

—————–
Den tredje og siste delen om klasseledelse hadde Hans Petter Wille.

Skape et godt læringsmiljø for alle, bl.a. ved å utvikle…
– Trivsel
– Skolemotivasjon

En lærer har mange roller. De er ikke bare en person som gir kunnskap til barna. Her er noen av rollene en lærer har:
– Tilrettelegger
– Grensesetter og problemløser
– ”Mester” og veileder
– Omsorgsperson
– Medarbeider og samarbeidspartner
– Planlegger, vurdere og utvikler

Hva kjennetegner en god lærer?
– En god lærer vil lære bort. De vil noe med det de gjør og de trives i den situasjonen de er i.
– En god lærer greier å reflektere over sin egen undervisning og være kritisk til seg selv – man må kunne se hva man gjør riktig og ikke mist hva man gjør galt.
– En god lærer planlegger undervisningen godt og de forklarer elevene hva de skal lære og holder dem informert og gir tilbakemeldinger.
– Man skal kjenne til lærerplanens kunnskapsinnhold
– Pedagogiske ferdigheter, inklusive evnen til å utnytte et repertoar av undervisningsstrategier – lærerne skal bli flinkere til å utvikle elevenes læringsstrategier. Da kan elevene selv velge læringsstrategier senere.
– Empati og engasjement i forhold til andres verdighet, både elever, foreldre og kolleger
– Man må ikke dømme andre før man har hørt alle sider av samme sak. Da kan det fort bli vanskeligheter når det kommer til samarbeid, både med foreldre, elever og kolleger.

En lærer som behersker den didaktiske praksistrekanten, er en god lærer.

En autonom lærer tenker selv og kan stå for det han gjør og ha egne meninger.
Hva har jeg lært:


I dag har vi hatt om klasseledelse. En klasseleder er nødvendig for at en klasse skal fungere på best mulig måte. Læreren må være bestemt og vise at det er han eller hun som bestemmer. Lærerne må være tydelig og ha klare regler ovenfor elevene.
Det er nødvendig med et godt samarbeid mellom skole og hjem. En lærer vil tjene på å ha et godt samarbeid med foreldrene.
Som lærer har du flere roller. Du må også være en støtteperson for elevene og det er viktig å kjenne elevene for å unngå at problemer oppstår.
Det har vært interessant å høre erfaringene til Thomas og Hege. Det er veldig viktig å få kunnskap om klasseledelse og om hvordan en skal bli en god leder og en god lærer.
Når jeg har vært i praksis, så har jeg vært i et klasserom der læreren har vært en god leder. Der hadde læreren god kontroll på det som skjedde og elevene respekterte læreren. Det var stort sett rolig i klasserommet og elevene gjorde det de skulle. Jeg har også fått vært med en lærer som ikke var en fult så god klasseleder. Det var mye mer bråk i klasserommet og elevene turte å gå lenger. Men forskjellen på disse to lærene var at den ”beste” læreren var eldre og hadde mer erfaring, derfor fikk vedkommende også mer respekt.

Legg igjen en kommentar